Adaptacja
Adaptacja to przystosowanie do nowego środowiska, do nowych sytuacji I warunków. Dla małego dziecka takim środowiskiem, otoczeniem społecznym jest przedszkole, gdzie zdobywa ono pierwsze doświadczenia społeczne. Bardzo ważne jest by te doświadczenia przebiegały w atmosferze wzajemnego zrozumienia i poczucia bezpieczeństwa.
Przyczyny trudności adaptacyjnych dzieci:
U dzieci 3-letnich mamy do czynienia z szeregiem czynników utrudniających rozpoczynanie edukacji przedszkolnej tj.:
- zdenerwowanie i przeżycia rodzica związane z oddaniem dziecka do przedszkola;
- brak zaufania do personelu przedszkolnego, który w obecnych czasach jest doskonale przygotowaną i wykształconą kadrą (zwłaszcza nauczycielki);
- trudności w nawiązaniu kontaktu z personelem i grupą rówieśników;
- poznanie otoczenia przedszkolnego i opanowanie nowej przedszkolnej przestrzeni;
- poznanie funkcji pomieszczeń i sposobów korzystania ze znajdujących się tam urządzeń (zwłaszcza ubikacja, łazienka i szatnia);
- poznanie organizacji dnia w przedszkolu i związaną z tym orientacją czasową;
- przyswojenie wymagań dotyczących współżycia w grupie.
Aby pomóc dziecku w pierwszych trudnych dniach pobytu w przedszkolu
Rodzicu:
- Dziecko wcześniej powinno widzieć przedszkole
- Dziecko powinno z rodzicami dokonać zakupów do przedszkola.
- Jeżeli do tej pory dziecko nie rozstawało się z rodzicami powinna być zostawione u dziadków lub znajomych na kilka godzin, gdyż w przeciwnym razie przedszkole będzie mu się kojarzyło z pierwszym rozstaniem.
- Ubranie dziecka musi być wygodne i nie może sprawiać kłopotów.
- Ciesz się razem z dzieckiem, że następnego dnia idzie do przedszkola.
- Nie obiecuj dziecku nagrody za to, że pójdzie do przedszkola.
- Ciesz się cały ranek, że Twój trzylatek idzie do przedszkola.
- Nie dokarmiaj dziecka przed śniadaniem, zjedzony przez niego w całości posiłek, będzie powodem do radości i pochwał w grupie rówieśników. Decyzji dotyczących jedzenia nie powinno się podejmować za dziecko.
- Pozwól zabrać swojemu trzylatkowi z domu ulubioną przytulankę, maskotkę, lub zabawkę.
- Pomóż dziecku rozebrać się, zwróć uwagę na jego ubranie i gdzie je zostawisz.
- By dziecko nie czuło się bezradnie - zachęcaj do samodzielności.
- Przestrzegaj godziny przyprowadzania dziecka do przedszkola (śniadanie), bo smutno będzie mu siedzieć samemu przy stoliku.
- Pożegnanie w szatni powinno być krótkie: uśmiech-buziak i pa-pa.
- Jeżeli bardzo chcesz to do sali wejdź tylko na chwileczkę oszczędzisz żalu i smutku innym dzieciom.
- Nie zabieraj dzieci do domu kiedy płacze przy rozstaniu, gdy raz ulegniesz będzie coraz trudniej. Twój Maluszek łzami wymusi kolejny powrót do domu.
- Jeżeli rozstanie z mamą jest bardzo bolesne trzylatek powinien do przedszkola przez pierwsze dni przychodzić z tatą.
- Witaj swoje dziecko z uśmiechem, możesz mu podarować drobny prezencik mówiąc pozytywnie brzmiące zdanie: Teraz możemy iść do domu.
- Nie wymagaj od dziecka by od razu pokochało cały personel.
- Kontroluj się co mówisz obecności dziecka na temat sytuacji dotyczącej pobytu w przedszkolu.
- Ewentualne pytania do nauczycielki kieruj na koniec pobytu dziecka w danym dniu.
- Nie wywołuj dodatkowego stresu wymuszając na dziecku by po przyjściu do domu natychmiast opowiadało o przedszkolu. Samo zacznie opowiadać w odpowiednim momencie.
Pobyt w przedszkolu jest tylko jednym z etapów w życiu dziecka. Należy zdać sobie sprawę z tego, że nie będzie on przebiegał całkiem gładko i przyjemnie. Warto jednak dołożyć wszelkich starań, aby potencjalne trudności były drobne, nie urosły do rangi problemu i nie przyćmiły tego wspaniałego okresu w życiu człowieka, jakim jest tzw. wiek przedszkolny, wspominany zwykle, jako jeden z najradośniejszych okresów naszego życia.
A przedszkolu w trudnych dla dzieci chwilach jako nauczyciele przestrzegamy następujących zasad:
- nigdy nie wyrywamy dziecka z objęć rodziców;
- umożliwianie rodzicom krótkiego pobytu w sali przedszkolnej;
- umożliwianie wcześniejszego zabierania dzieci do domu;
- uwzględniania indywidualne potrzeby dzieci posiadania swoich ulubionych zabawek, poduszeczek, przebywania ze starszym rodzeństwem;
- uwzględniania indywidualnych nawyków żywieniowych dzieci;
- stosowanie aktywnych metod pracy.
W efekcie takiego postępowania dzieci szybciej zaaklimatyzują się w przedszkolu oraz nabiorą zaufania do pracowników przedszkola. !
Prosimy rodziców/opiekunów prawnych o przyniesienie do przedszkola:
Przedszkolny Dekalog
Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu.
Mądrość nie znajdowała się na szczycie wiedzy zdobytej w szkole średniej, ale w piaskownicy niedzielnej szkółki.
Tam się nauczyłem, że trzeba:
- dzielić wszystko,
- postępować uczciwie,
- nie bić innych,
- odkładać na miejsce każdą znalezioną rzecz,
- sprzątać po sobie,
- nie brać nic, co do mnie nie należy,
- powiedzieć 'przepraszam', jeśli się kogoś uraziło,
- myć ręce przed jedzeniem,
- spuszczać wodę.
Wszystko to, co trzeba wiedzieć, gdzieś istnieje. Niepodważalne reguły i miłość, i troska o higienę. Ekologia i polityka, i równość wszystkich, i zdrowe życie.